indien part 2

namaste allihopa! jag befinner mig for tillfallet pa ett supermysigt guesthouse (med en ko i tradgarden) i manali. vi flog fran srinagar till leh, valdigt fin flygresa bland bergstopparna. i leh va det kallt och jattetunn luft sa man blev helt andfadd bara av att ga runt i stan. vi gick upp pa en utkiksplats och tittade pa solnedgangen, jattevackert! efter det va vi helt slut. vi traffade ole, en tva meter lang dansk kille, som vi blev vanner med och akte pa en tvadagarstur till nubra valley med. vagen dit ar varldens hogst motorburna vag och det va fullt med sno och iskallt. det snoade sa mkt att vi nastan inte kom fram och vi fick vanta i tva timmar pa ett stalle for att vagen va stangd. massor med bilar fick puttas pa och fastnade i snon hela tiden. vi fick satta pa kedjor pa dacken, da gick det bra. det skulle ta ca 4 timmar att aka dit, efter 8 langa timmar pa pyttesma laskiga vagar i bergen va vi framme. da bara spelade vi yatzy, at mat och gick och sov. dagen efter akte vi pa sight seeing. sa javla fint! vi stannade i en dal mellan de jattehoga bergen (tank sagan om ringen typ) och gick en prommis bland sanddynerna. plotsligt kom en hel hjord med kameler som va jatteskojiga. man fick rida pa dom om man ville men vi sparar det till lite senare (vi ska pa kamelsafari i oknen senare har vi tankt).  sen stannade vi i nagra buddistiska tempel och tittade. i ett utav dom hamnade vi mitt i en boneritual med massa munkar i sina morkroda kladnader som satt och trummade och sjong och tutade hysteriskt i nagra langa tutor. valdigt speciellt och intressant. nar vi kom tillbaka till leh pa kvallen va vi valdigt trotta, kalla och hade inte duschat pa flera dagar (inget varmvatten pa hostlet..). jag och bruno hade bokat minibuss hit till manali som skulle ga vid midnatt, sa vi bokade inget hostel den natten utan hangde pa ett cafe och i oles rum tills det va dags att ga till bussen. pa stallet dar bussen skulle ga fran va det ingen annan an vi och bokningssnubben som lag pa golvet och sov. gatorna utanfor va kolsvarta, iskalla och helt tomma forutom vi tva, nagra hundar och tva asnor. vi forsoker vacka snubben och fraga vart bussen ar, han va full och valdigt forvirrad. kunde till slut klamma ur sig att bussen ska ga kl 01.30 och att vi far vanta pa hans iskalla kontor. sa dar satt vi och tittade pa nar han lag pa golvet och sov och vi forsokte fordriva tiden med att lasa i var lonely planet guide. sjalvklart gick strommen sa det blev kolsvart. nar klockan blev 01.30 vackte vi honom igen. fortfarande ingen buss, han forsoker ringa sin chef eller nan chauffor (lite oklart). vi gar ut och vantar i nastan 40 min till. haller pa att forfrysa (trots dom fina lila fleecetrojorna vi kopt). till slut kommer en bil med en rallyforare som alskade att kora fort. resan till manali tog 19 timmar..rallyforaren korde helt galet pa dom pyttesmala vagarna med stup som stortade ratt ner. ibland fanns det knappt nan vag. det va dock helt magiskt att aka bland bergen, sa vackert!

nar vi antligen kom fram hit till manali, som ar mkt gronare och lummigare an leh och inte riktigt lika kallt, va vi astrotta. den varma duschen va den basta nansin, och vi har nu sovit ut och mar prima!  nu ska vi pa prommis och titta pa tempel och pa naturen. kram till alla!